En beskrivelse af læge-patient forholdet
Tillad mig at
tage dig med på et tankeeksperiment. Hvis man ser på
En beskrivelse af
læge-patient
forholdet
Tillad mig at tage dig med
på et
tankeeksperiment. Hvis man ser på
begrebet retfærdighed - så
ligger det
i naturen af dette begreb, at alle
mennesker er født lige.
Hvis man
overfører denne tankegang til forholdet
mellem læge og patient, og
se på en
situation, hvor der fra
lægens side er et ønske om,
at der
skal finde et møde sted, et møde hvor læge og
patient rent fysisk
befinder sig i
samme lokale. Hvis patienten ikke
har dette behov men, mener
at
kommunikation og samvær kan gøres lige så
effektivt pr. telefon. Hvis
vi stadig
(som eksperiment) holder os til,
at vi mennesker er født
lige, så kan
man sige, at eftersom lægen har et
større behov for at være i
fysisk
nærhed af patienten, så må logik
diktere, at det er oplagt
at lægen
opsøger patienten, da han er den med
det største behov for denne
samværs
form.
Man kan sige, den ligger
lige til
højrebenet, at det er sådan det er.
Men en ting er teori og
noget andet er
praksis. For det første er der
det økonomiske spørgsmål.
De danske
skatteydere betaler ikke en læge
mellem 900 000 og 1½
million kr., for
at lægen skal bruge sin tid på at
trafikere sig rundt i
mellem patienter,
der ikke har noget behov for at
være fysisk i samme lokale
som lægen.
Man kunne så sige, at hvis
lægens
behov var stort nok
for at være sammen med
patienten, så
ville denne uden beregning for
transporttiden, opsøge
patienten. Hvis
lægen ikke er indstillet på
dette, så ville
konspiratoriske
mennesker muligvis komme frem til den
tanke, at lægen er mere
interesseret i
at tjene penge, end at helbrede
mennesker. Eller tiden
måske var inde
til et kompromis og tage samtalen
pr. telefon.
Det behøves i sagens natur
ikke
at forholde sig på den måde,
at telefoniske samtaler
ikke kan
erstatte ”i fysisk nærvær” samtaler -
men slet og ret at er et
udtryk for den
måde, som man arbejder på, der
hvor lægen er ansat .
- I mangel af bedre kan
man altid
argumentere,
at patienten er sindssyg og
netop den
manglende vilje til at dukke op, er
en af sikkert mange måder,
hvorpå
patienten viser sin sindssyge på.
Sindssyge mennesker er man
ikke
tvangsindlagt til at tage seriøst - onde
tunger ville måske sige, at
diagnosen
i sig selv giver omverden et frikort
til at betragte den
sindssyge på en
måde, der stemmer bedst overens med
observandens måde at se på
tingene
på. Og som følge deraf, kan leve i fred
& harmoni med den
private
opfattelse af hvad der er rigtigt og forkert.
Uden så egentligt at skulle
legitimere
sin betragtning ved brug af en
forklaring, der virker
overbevisende på
den sunde fornuft. For hvem end
der skal vurdere
sandhedsværdien af
denne betragtning.
René Descartes, der en gang
i det 16
årh. skrev, og/ eller sagde de berømte
ord: Cogito ergo sum eller
på Dansk
"Jeg tænker, derfor er jeg".,
hvorfor han da også blev
kendt for
eftertiden på netop dette.
Der må man
sige den danske lægestand ,
har mere
højt til loftet end
de fleste. Tillad mig et
eksempel, hvor
overdrivelsen fremmer
forståelsen. En læge kan
føre til
Journal at patienten har 87 ribben,
hvoraf de 4 af dem sidder i
knæet.
Dette kan senere rettes, til det
forholder sig som det nu
engang
faktuelt gør, i en fodnote - MEN DET KAN
ALDRIG SLETTES af
journalen. Det kan
rettes, som sagt, med en fodnote.
Det er jo klart at magt i
den
størrelsesorden, der er så sjælden i den
frie verden, fra tid til
anden
korrumperer. Og det er i den ånd man inden
for psykiatrien har 2
forklaringer på
patientens adfærd. Hvis patienten
gebærder sig på en måde der
behager
lægen, så er dette et udtryk for
lægens enestående
terapeutiske og lægefaglige
indsats. Skulle patienten gebærde sig på
en, for lægen,
uhensigtsmæssig måde,
så er det netop et udtryk for
patientens sindssyge,
hvorfor man med
fordel kan arbejde videre på, at
patienten udviser en
adfærd, der
behager lægen.
Hvis vi lige vender tilbage
til
Descartes - så kan man formulere
præmissen: "Det er sandt
det jeg
siger, fordi jeg er den jeg er .."
Man kunne så tilsvarende
argumentere,
at hvis man skal arbejde effektivt
inde for psykiatrien - så
vil man såre
ofte møde en adfærd der er ligger
uden for den konsensus, det
normale
menneske manøvrer indenfor,
hvorfor behandleren, hvis
denne skal
arbejde effektivt, fra tid til anden
bliver nød til at tænke
uden for
kasserene og gå på kompromis. Netop for at opnå
resultater, på en måde man
sædvanligvis gør, inden for den
foreskrevne måde. Det er
det der
hedder format, som skiller de
store fra de små. Det er
ikke mange
der har det format, men de
findes og det er i
virkeligheden dem
der gør den store forskel ...
begrebet retfærdighed - så ligger det i naturen af dette
begreb, at alle
mennesker er født lige. Hvis man overfører denne tankegang
til forholdet
mellem læge og patient, og se på en situation, hvor der fra
lægens side er et ønske om, at der skal finde et møde sted,
et møde hvor læge og
patient rent fysisk befinder sig i samme lokale. Hvis
patienten ikke
har dette behov men, mener at kommunikation og samvær kan
gøres lige så
effektivt pr. telefon. Hvis vi stadig (som eksperiment)
holder os til,
at vi mennesker er født lige, så kan man sige, at eftersom
lægen har et
større behov for at være i fysisk nærhed af patienten, så må
logik
diktere, at det er oplagt at lægen opsøger patienten, da han
er den med
det største behov for denne samværs form.
Man
kan sige, den ligger lige til højrebenet, at det er sådan det er.
Men en ting er teori og noget andet er praksis.
For det første er der
det økonomiske spørgsmål. De danske skatteydere betaler ikke
en læge
mellem 900 000 og 1½ million kr., for at lægen skal bruge
sin tid på at
trafikere sig rundt i mellem patienter, der ikke har noget
behov for at
være fysisk i samme lokale som lægen.
Man kunne så sige, at hvis lægens behov var stort
nok
for at være sammen med patienten, så ville denne uden
beregning for
transporttiden, opsøge patienten. Hvis lægen ikke er
indstillet på
dette, så ville konspiratoriske mennesker muligvis komme
frem til den
tanke, at lægen er mere interesseret i at tjene penge, end
at helbrede
mennesker. Eller tiden måske var inde til et kompromis og
tage samtalen
pr. telefon.
Det behøves i
sagens natur ikke at forholde sig på den måde,
at telefoniske samtaler ikke kan erstatte ”i fysisk nærvær”
samtaler -
men slet og ret at er et udtryk for den måde, som man
arbejder på, der
hvor lægen er ansat .
- I mangel af bedre kan man altid
argumentere,
at patienten er sindssyg og netop den manglende vilje til at
dukke op, er
en af sikkert mange måder, hvorpå patienten viser sin
sindssyge på.
Sindssyge mennesker er man ikke tvangsindlagt til at tage
seriøst - onde
tunger ville måske sige, at diagnosen i sig selv giver
omverden et frikort
til at betragte den sindssyge på en måde, der stemmer bedst
overens med
observandens måde at se på tingene på. Og som følge deraf,
kan leve i fred
& harmoni med den private opfattelse af hvad der er
rigtigt og forkert.
Uden så egentligt at skulle legitimere sin betragtning ved
brug af en
forklaring, der virker overbevisende på den sunde
fornuft. For hvem end
der skal vurdere sandhedsværdien af denne betragtning.
René
Descartes, der en gang i det 16 årh. skrev, og/ eller sagde de berømte
ord: Cogito ergo sum eller på Dansk "Jeg tænker,
derfor er jeg".,
hvorfor han da også blev kendt for eftertiden på netop dette.Der
må man
sige den danske lægestand , har mere højt til loftet end
de fleste. Tillad mig et eksempel, hvor overdrivelsen fremmer
forståelsen. En læge kan føre til Journal at
patienten har 87 ribben,
hvoraf de 4 af dem sidder i knæet. Dette kan senere rettes,
til det
forholder sig som det nu engang faktuelt gør, i en fodnote -
MEN DET KAN
ALDRIG SLETTES af journalen. Det kan rettes, som sagt, med
en fodnote.
Det er jo klart at magt i den størrelsesorden, der er så
sjælden i den
frie verden, fra tid til anden korrumperer. Og det er i den
ånd man inden
for psykiatrien har 2 forklaringer på patientens adfærd.
Hvis patienten
gebærder sig på en måde der behager lægen, så er dette et
udtryk for
lægens enestående
terapeutiske og lægefaglige indsats. Skulle
patienten gebærde sig på
en, for lægen, uhensigtsmæssig måde, så er det netop et
udtryk for
patientens sindssyge, hvorfor man med fordel kan arbejde
videre på, at
patienten udviser en adfærd, der behager lægen.
Hvis vi lige vender tilbage til Descartes - så kan man
formulere
præmissen: "Det er sandt det jeg siger, fordi jeg er den jeg
er .."
Man kunne så tilsvarende argumentere, at
hvis man skal arbejde effektivt
inde for psykiatrien - så vil man såre ofte møde en adfærd
der er ligger
uden for den konsensus, det normale menneske manøvrer
indenfor,
hvorfor behandleren, hvis denne skal arbejde effektivt, fra
tid til anden
bliver nød til at tænke uden for kasserene og gå på
kompromis. Netop for at opnå
resultater, på en måde man sædvanligvis gør, inden
for den
foreskrevne måde. Det er det der hedder format, som skiller
de
store fra de små. Det er ikke mange der har det format, men
de
findes og det er i virkeligheden dem der gør den store
forskel ...